Látásunk egészsége (2.rész) – Bates gyakorlatok

Dr. William Bates amerikai szemészorvos az 1900-as évek elején hosszú ideig tanulmányozta a szemet és a szem problémáit. Kutatási eredményei mérföldkőnek bizonyultak a szemészet történetében. Többek között bebizonyította, hogy a helytelen nézési szokások megváltoztatásával javítani lehet a szemproblémákat. A látás rendellenességeit sokszor a szemizmok túlterhelése és feszültsége okozza, vagyis a megfelelő ellazítással csökkenthetők ezek. Nem csak az izmok feszültsége, hanem az agy feszültsége is befolyásolja a látást. Bebizonyították ugyanis, hogy a negatív gondolatok feszültséget keltenek az emberben, megváltozik a keringés és vérellátás, a látásélesség pedig romlik. Most pedig következzenek az általa kifejlesztett gyakorlatok. A gyakorlatok végzése előtt konzultáljon kezelőorvosával!

  1. Tenyerezés

A szem legkönnyebben úgy tud ellazulni, ha becsukjuk. Mivel azonban nappali fénynél valamennyi fény áthatol a szemhéjakon, a „tenyerezés” gyakorlattal teljes sötétséget tudunk biztosítani a szemünknek, így könnyebben el tud lazulni. A gyakorlat rendkívül egyszerű. Helyezzük a tenyereket a csukott szemhéjakra úgy, hogy az ujjak a homloknál keresztezzék egymást, de fontos, hogy a szemgolyókra semmilyen nyomást ne gyakoroljunk. Ezt naponta akár többször is végezhetjük, de az ajánlott időtartam legalább 5-10 perc naponta.

  1. Snellen tábla

Gondolták volna, hogy a szemvizsgálatoknál használt Snellen tábla nem csak a szemproblémák feltárásában segíthet, hanem a megelőzésükben is? A fentről lefelé csökkenő betűmérettel írt betűk nézése minden nap az iskolás gyerekeknél segít a rövidlátás megelőzésében. A táblát lehet 2 szemmel is nézni, vagy akár felváltva, a lényeg, hogy reggel és este is csinálják a gyakorlatot.

  1. Mini betűk

Kb. 15 cm távolságból olvasson napi szinten nagyon apró betűs szöveget! Ez lehet egy tusfürdő flakon vagy egy apróhirdetés. Ha nem tudja elolvasni, akkor csak pásztázza a szemével a sorok közti fehér részt, ezzel is sokat tesz szeme egészségéért.

  1. Inga

Az inga gyakorlathoz álljunk kb 30 cm-es terpeszbe, úgy, hogy a mellettünk levő falra a vállunk merőleges legyen. Emeljük fel a bal sarkunkat és forduljunk el jobbra addig, amíg a vállunk párhuzamos nem lesz a mellettünk levő fallal. A vállunk, fejünk és szemünk követi az oldalra mozgást. Ezután letesszük a bal sarkat, a testsúly visszakerül középre, majd ugyanezt megcsináljuk a másik oldalra. Jobb sarok felemel, testsúly baloldalra, vállak fordulnak a párhuzamosig, amit a fej és a szemek is lekövetnek. Ne próbáljuk meg élesen látni az előttünk levő elmosódott tárgyakat, csak hagyjuk magunkat belefeledkezni ebbe a kellemes ringatózó mozgásba, ami segít csökkenteni a stresszt.