Látásunk egészsége (1.rész)

A látás fontossága sokszor csak akkor tudatosul az emberben, ha valamilyen probléma lép fel vele kapcsolatban. A különböző látásproblémák helyreállítására egyre modernebb és hatékonyabb eszközök állnak rendelkezésre. Gondoljunk csak a kontaktlencsék hihetetlen fejlődésére. Azonban ne feledkezzünk meg a megelőzésről sem. Néhány rendszeresen végzett szemgyakorlat és tudatosan beiktatott szünet rengeteget tud segíteni a szemünk egészségének megőrzésében és a már fennálló problémák enyhítésében.

A szemünk legfőbb ellensége a TV képernyő és a számítógép monitorja. Ugyanis amikor hosszú ideig mereven nézünk egy pontba, a szemizmok megmerevednek. A látásélesség pedig nagymértékben összefügg a szemizmok állapotával. Ha sokáig nézünk egy képernyőt, előbb utóbb szemszárazság és fejfájás lehet a következménye. Fontos, hogy rendszeresen végezzünk szemizom tornát, amivel a megmerevedett szemizmokat jól átmozgatjuk.

Ha a munkánk miatt egész napra a számítógép elé vagyunk kényszerítve, fontos, hogy minél gyakrabban tartsunk szünetet. A szemünk szemszögéből az számít szünetnek, ha felállunk a gép mellől és több percig nem is nézünk semmilyen monitorra és okostelefon kijelzőre. Ez tehát az első fontos lépés.

Sokat segíthet az is, ha kinézünk az ablakon, minél távolabbra. Mivel a monitor előtt csak közelre fókuszálunk, fontos, hogy a szünetekben minél távolabbi pontokra nézzünk. Ha nincs lehetőségünk távolra nézni, akkor a szobában próbáljunk minél több tárgyra fókuszálni. Ha van lehetőségünk távolra nézni, próbáljuk ki a következő gyakorlatot. Nézzünk például egy felhőt, majd néhány másodperc múlva emeljük az egyik ujjunkat az arcunk elé kb 10 cm-re és nézzünk rá. Majd újra a felhőre, és ismét az ujjunkra. Ez a gyakorlat rendkívül jól megdolgozhatja a szemizmokat.